Felnőttszemmel…
Programozáskor utasítást adunk egy számítógépnek egy feladat elvégzésére. Ehhez meg kell tanulni egy nyelvet, amit a számítógép megért, elegendő türelemmel, figyelemmel és pontossággal kell megfogalmazni a kívánságunkat, különben a számítógép nem érti meg, vagy mást csinál, mint amit szerettünk volna.
A képlet nagyon egyszerű: A programozás: figyelem, pontosság, türelem. A programozás nyelvének tanulása pedig erőfeszítés egy kisgyereknek, mert az bizony nem könnyű. Ha a gyerekek erőfeszítést tesznek, az nagy mértékben fejleszti éppen ezeket a képességeket: a figyelem tartósságát, mélységét, a logikus gondolkodást, a bonyolult műveletek lépésekre bontásának képességét, a memóriát, és persze a kreativitást. Semmi más nem kell tehát ehhez, mint teremteni egy olyan környezetet, találni egy olyan témát, egy játékot, hogy a gyerekek szívesen, örömmel, önmaguktól tegyék az erőfeszítést. Ha utat mutatunk (optimális nehézségű feladatokkal, jó ötletekkel) akkor adottságaik határain belül a lehető legnagyobb mértékben fejlődnek, és lelkesedésüket se veszítik el.
A játékos programozástanulás járulékos haszna az angol nyelvű szakkifejezésekkel való ismerkedés, és az a tapasztalat is, hogy új dolgokat megtudni bizony jó érzés. Titkokat megfejteni, logikai feladványokon töprengeni, problémákat megoldani, mélyére merülni olyan témáknak, amelyeket a „laikusok” csak felszínesen ismernek, nos, ez pedig már-már hacker-tulajdonság…
„Hogyan lesz az emberből hacker?”
Ez a magyarra fordított címe annak a híressé vált írásnak, amely részletesebben beszél a hacker-létről, amely távolról sem ugyanaz, mint rosszindulatú számítógépes bűnözőnek lenni.
Néhány fejezetcím az írásból:
A világ tele van lebilincselő, megoldásra váró problémákkal
Soha senkinek nem kell ugyanazt a problémát kétszer megoldani
Az unalom és a robotolás rossz
A szabadság jó dolog
A magatartás nem helyettesíti a kompetenciát
Alapvető képességek hackeléshez
– Tanulj meg programozni
– […]
A Hacker / Kocka összefüggés
Ha kívácsi erre az írásra, megtalálja itt.
Hogy jön ide a Minecraft?
Sok gyerek (és még több felnőtt) számára a Minecraft valóban csak egy játék a sok közül. Házépítés, hadakozás a szörnyekkel, sok-sok nehezen érthető nevű lény. Ugyanakkor a felszín alatt a Minecraft egy NYITOTT, úgymond LEZÁRATLAN rendszer. Bővítésével, átalakításával, részleteinek kiismerésével és átállításával új szabályokat alkothatunk, interaktív elemek összeállításával addig még soha nem látott szerkezeteket építhetünk, és idővel (mintegy „játék a játénban”) rendszert, pályát építhetünk, amely teljesen egyedi utasítássorozat, program alapján működik, az általunk kitalált szabály szerint.
A Minecraftnak sokéves kultúrája van. Százával, ezrével léteznek a világban a tizenéves vagy éppen felnőtt „hackerek”, akik a Minecraft mélyére ásva alkotnak újabb és újabb szabályrendszereket és pályákat, adott esetben teljesen átrajzolva a játék világának látványát is. A játékosok jelentős része ezeket csak letölteni és használni tudja. Kisebb részük azonban megtanulja ezeket ELKÉSZÍTENI is. Ez a szakkör azoknak indul, akik erre vágynak.
A gyerek gondolkodása fejlődik, ő pedig sikeres. És mégse csak „kockul”, amikor számítógép előtt ül. Mindenki nyer.
Gyerekszemmel…
Mit jelent programozást tanulni?
FELFEDEZÉST
KIHÍVÁST
JÁTÉKOT
EGYÜTTMŰKÖDÉST
VERSENGÉST
NÉHA EGY KIS
BOSSZANKODÁST (?)
A programozás neked való, hogyha szereted…
MEGOLDANI
MEGALKOTNI
ÁTGONDOLNI
NYUGODTAN
ÁTGONDOLNI ÚJRA
…ÉS ÚJRA…
ÉS HA TUDSZ MÁR
EGY KICSIT GÉPELNI
Mit nyerhetsz?
- hasznos tudást arról, hogy hogyan működik a számítógép
- némi gépelési gyakorlatot
- jó pár angol szót fogsz megismerni
- büszkén megmutathatod másoknak az alkotásaidat
- (jobban) megismerheted a világ egyik legnépszerűbb játékát
- kellemes perceket, órákat tölthetsz el, hiszen maga a tanulás is félig-meddig játék
Mit veszíthetsz?
- kiderülhet, hogy nem élvezed úgy a programozást, mint mások… és mit is jelent ez? Az ÖNISMERETED FEJLŐDÉSÉT! Tehát mit veszíthetsz? SEMMIT!